16+ fester i Danmark

I 2013 undersøgte Alkohol & Samfund, hvordan diskoteker og barer markedsfører sig overfor unge under 18 år. Undersøgelsen viste, at 16+ festerne udfordrer markedsføringsloven og restaurationsloven. Mange af de undersøgte diskoteker bruger de sociale medier til at promovere alkohol og druk til unge ned til 15 år.

Undersøgelsen tegner et billede af meget velorganiserede festforretninger, som er landsdækkende og tilbyder unge helt ned til 15-års alderen stærke og vilde oplevelser, gode minder og spændende relationer med fest og alkohol.

På diskotekerne kan de unge tidligt blive en del af et voksent festmiljø, som ellers har været forbeholdt de over 18-årige.

Konkrete brands markedsføres på posters, plakater, bannerannoncer og andet billedmateriale på facebook mv. målrettet de unge på både 16+ og 15 år. De unge gøres til såkaldte ambassadører og medskabere af markedsføringen ved at agere værtinder eller udklædte reklamesøjler i ofte tætsiddende kostumer med seksuelle symboler som virkemidler i promoveringen. Vennehvervning indgår i markedsføringen og budskabet er ret entydigt, at festen skal være vild, og deltagerne skal blive fulde.

Denne form for markedsføring udfordrer såvel Markedsføringsloven som det frivillige regelsæts eksplicitte ønske om at beskytte børn og unge mod markedsføring af alkohol og opfordring til overdreven indtagelse af alkohol. Også Restaurationslovens intention om at sikre ansvarlig udskænkning og de politiske bestræbelser på at sikre et trygt natteliv udfordres, når druk-orientering, fri bar og ’happy hour’ bruges som trækplaster. Og selv om det falder uden for denne undersøgelse, må det antages, at der som lovet i markedsføringen rent faktisk også udskænkes alkohol til de under 18-årige, som deltager i arrangementerne. I givet fald er der tale om en klar overtrædelse af loven.

En undersøgelse: 16+ fester i Danmark - Markedsføring på de sociale medier
Publikationens forside
Dato for udgivelse
Kategori
Egne udgivelser