Alkohol indkøbt af unge mystery shoppere

Butikker bryder loven: Sælger alkohol til børn

Nyhed
68 procent af butikkerne sælger alkohol til unge under 16 år, viser en ny undersøgelse fra Alkohol & Samfund. Dybt bekymrende, mener direktør, Peter Konow, der dog glæder sig over, at det ulovlige salg af stærk spiritus til unge under 18 år er faldet.

303 gange har Alkohol & Samfunds unge mystery shoppere besøgt butikker rundt om i landet for at teste, om butikkerne ville sælge dem alkohol, de ikke var gamle nok til at købe. I 68 procent af tilfældene kunne de unge under 16 år gå ud af butikkerne med poser, der klirrede af øl og alkoholsodavand, som butikkerne havde solgt ulovligt.

Ifølge loven om salg af alkohol må butikker nemlig kun sælge alkohol med mindre end 16,5 procents alkohol til unge, der er over 16 år og alkohol med mere end 16,5 procent til unge over 18 år.

– Den lovgivning har vi, fordi alkohol ikke er for børn. Sundhedsstyrelsen er helt klare på det her område: Alkohol skal overhovedet ikke indgå i et ungdomsliv, før man er 16 år. Så at butikkerne ser stort på den lovgivning, er helt uacceptabelt. De puster til den uheldige tendens, vi så i Skolebørnsundersøgelsen tidligere på året – nemlig, at andelen af de 13- og 15-årige elever, der har prøvet at drikke alkohol, er steget i perioden 2014 – 2018, siger Peter Konow, direktør i Alkohol & Samfund.

Butikkerne er blevet bedre til at overholde loven om stærk alkohol

Alkohol & Samfund tjekker både salget af drikkevarer med mindre end 16,5 procents alkohol med mystery shoppere, der er under 16 år og salget af stærkere drikkevarer med mystery shoppere, der er mellem 16 og 17 år. Og undersøgelsen fra 2019 viser, at butikkerne er langt bedre til at overholde lovgivningen, når der er tale om hård sprut.

Sammenligning af købsrate 2018 - 2019

I Alkohol & Samfunds undersøgelse fra 2018 solgte butikkerne stærk alkohol til unge på 16-17 år i 79 procent af forsøgene. I 2019 er det tal kun 12 procent for alle butikker.

– Det er selvfølgelig positivt, at butikkerne tager dén aldersgrænse alvorligt. Men hvert sjette supermarked har solgt hård sprut ulovligt, og det er stadig bekymrende, siger Peter Konow og refererer til, at 17 procent af de besøgte supermarkeder solgte stærk alkohol til unge under 18 år, mens tankstationer og kiosker i alle tilfælde sagde nej. Loven gælder for alle og skulle jo gerne overholdes i 100 procent af tilfældene, fortsætter han.

Politikerne bør indføre bedre kontrol og skrappere sanktioner

Alkohol & Samfund har flere gange tidligere dokumenteret butikkernes lovovertrædelser. I januar 2019 overtog Sikkerhedsstyrelsen kontrollen med butikkernes salg af alkohol fra politiet. De har dog kun 0,7 årsværk til kontrol af salg af alkohol, tobaksvarer og håndkøbsmedicin i hele landet.

Unge under aldersgrænserne køber alkohol i supermarked
Nyhed
Siden Sikkerhedsstyrelsen overtog kontrollen af butikkernes salg af alkohol, har de besøgt 116 butikker og uddelt 16 vejledninger. I samme periode har Alkohol & Samfund dokumenteret flere end 150 overtrædelser af loven om aldersgrænser. Sundhedsministeren vil følge udviklingen på området tæt.
Læs mere om Sikkerhedsstyrelsens kontrol her

En butik, der overtræder loven om aldersgrænser, idømmes som udgangspunkt bøder på 5000 kroner for første overtrædelse, 10.000 kroner for anden overtrædelse og 20.000 kroner for tredje overtrædelse.

Peter Konow mener, at Alkohol & Samfunds undersøgelse viser, at lovovertrædelserne er af så stort et omfang, at Regeringen bør stramme op på både kontrol og sanktioner.

– Både Socialdemokratiet og Enhedslisten annoncerede sidste år, at de både vil skærpe kontrollen og udstede større bøder ved overtrædelser. Daværende sundhedsordfører i Socialdemokratiet, Flemming Møller Mortensen overvejede, at butikkerne skulle kunne miste retten til at sælge alkohol i grovere gentagelsestilfælde. Og nu har Socialdemokratiet og deres støttepartier flertal, så vi ser frem til, at de sætter handling bag hensigterne, siger Peter Konow.

Konklusioner fra undersøgelsen
  • Der bliver solgt alkohol ulovligt i 50% af vores købsforsøg.
  • Der bliver solgt alkohol ulovligt til unge under 16 år i 68% af tilfældene. Vores mystery shoppere i denne aldersgruppe kunne oftere købe alkohol på tankstationer end i kiosker og i supermarkeder.
  • Der bliver solgt stærk spiritus ulovligt til unge mellem 16-17 i 12% af tilfældene. Vores mystery shopper i denne aldersgruppe kunne ikke købe spiritus i kiosker og på tankstationer, men i hvert sjette supermarked.
  • Når mystery shoppers under 16 år beder om kvitteringen på købet, kan det få ekspedienter til at spørge om ID. I disse tilfælde må vores mystery shoppere returnere alkoholen efter at have købt den.
  • Det er nemmere for unge under 16 år at købe ciders end øl.
  • Det er nemmere for unge mellem 16-17 år at købe spiritus med smag, f.eks. Bailey’s, end spiritus uden smag, f.eks. rom.