gruppefoto af Alkolinjens rådgivere

Flere af rådgiverne på Alkolinjen samlet - de er hver dag i kontakt med mennesker med alkoholproblemer og deres pårørende.

Rekord på Alkolinjen: Flere søger hjælp

Nyhed
Et stigende antal henvendelser til Alkolinjen i 2023 kan skyldes, at vi taler mere åbent om vores alkoholforbrug, og at det mindsker stigmatisering, siger Alkolinjens leder. Især antallet af chathenvendelser steg sidste år.

Flere danskere kontakter Alkolinjen for at få råd og vejledning til alkoholproblemer. Det sker på telefon, chat og brevkasse. Fra 2022 til 2023 steg antallet af besvarede henvendelser fra 4.003 til 4.265.

- Det har været et travlt år, hvor mange mennesker med alkoholproblemer og deres pårørende har søgt rådgivning. Vi henviser langt de fleste til rusmiddelcentrene, og det kan få dem ud af et alkoholproblem. Så jo flere der kontakter os, jo bedre. Vi kender ikke præcise årsager til, at flere søger hjælp, men det kan hænge sammen med, at vi taler mere åbent om vores alkoholforbrug og konsekvenserne, siger Bjarne Stenger Elholm, leder, Alkolinjen.

Indsatsen overfor unge er blevet styrket med Alkolinjen UNG, og det har også medført, at flere 15-24-årige henvender sig.

Rekordåret for antal henvendelser til Alkolinjen kan også ses ved, at der i ni ud af årets 12 måneder kom flere henvendelser, end der har gjort tidligere i de pågældende måneder:

- Det er første gang, at det totale antal af telefonopkald – besvarede og ubesvarede – på et år kom over 7.000. Vi har kunnet besvare godt halvdelen. Med udvidede åbningstider og flere rådgivere ville vi kunne hjælpe endnu flere, konstaterer Bjarne Stenger Elholm.

Markant stigning i chathenvendelser

De sidste par år har Alkolinjen sat fokus på muligheden for at chatte med rådgiverne. Det kan også aflæses af, at antallet af chats i 2023 steg med knap 50 procent. Det er især kvinder og unge mennesker, som benytter sig af chat.

Der er typisk en lige andel af mennesker med et alkoholproblem og så pårørende, som henvender sig til Alkolinjen. Flere mænd end kvinder henvender sig med et alkoholproblem, mens der er langt flere kvinder blandt pårørende, som søger vejledning.

AlkoLog app

Siden 2021 er app’en AlkoLog til især storforbrugere downloadet 25.000 gange.

App’en hjælper til at skabe et overblik over ens alkoholforbrug og giver vejledning til at mindske alkoholindtaget. Den er udviklet af Alkohol & Samfund i samarbejde med og med støtte fra TrygFonden.

- Dem der drikker, søger oftest hjælp til at komme ud af en alkoholafhængighed eller et storforbrug og vil drikke mindre eller stoppe helt. Aldersmæssigt dækker det alle grupper, men især mennesker over 45 år. De står i forskellige livsfaser som kan være skilsmisse eller sorg, men halvdelen fortæller også, at de oplever ensomhed. Langt de fleste henviser vi til et rusmiddelcenter eller en alkoholbehandling, hvor de kan få gratis behandling, siger Bjarne Stenger Elholm.

For pårørende er det i højere grad alle aldre, der henvender sig, men lidt flere i alderen 45-54 år. For dem er det især bekymring blandt forældre om børns alkoholforbrug og voksne børn, der er bekymret for forældres forbrug. Desuden fylder skilsmisse, brud og ensomhed.

I 2024 håber Alkolinjen at kunne udvide bemandingen og åbningstiden alle hverdage fra kl. 9. Det skal medvirke til, at man også kan øge antallet af samtaler.
 

Om Alkolinjen

Alkolinjen 80 200 500 giver gratis og anonym rådgivning til folk, som har alkoholproblemer og til pårørende. Alkolinjen har åbent mandag 9-17 og tirsdag-fredag 11-17. Man kan ringe på 80 200 500, chatte med rådgiverne på alkolinjen.dk, skrive til brevkassen eller sende SMS ’ALKOHOL’ til 1231 og blive ringet op af en rådgiver.

Alkolinjen er akkrediteret af RådgivningsDanmark.

Alkolinjen er finansieret af Sundhedsstyrelsens pulje til Sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse. Alkolinjen har eksisteret siden 2016 og kan derfor fejre 8-års fødselsdag 25. januar 2024. Rådgiverne på linjen er professionelle og aflønnet, og deres baggrund er blandt andet alkoholbehandlere og sygeplejersker.